Как да помогнем на децата с преходите?

Много деца хленчат, бавят се или избухват, когато е време за преход. Но има начини родителите да помогнат на децата да преминат през тези преходи. Тези стратегии са особено полезни за деца с ADHD, тревожност, аутизъм или проблеми със сензорната обработка. Една основна стратегия е създаването на рутинни процедури за ежедневни преходи. Рутините за неща като подготовка за училище, писане на домашни и време за лягане могат да бъдат полезни за деца от всички възрасти.

Много деца се борят с преходи, които са често срещани причини за поведение, вариращо от досадно (хленчене, бавене) до разстройващо (избухвания и сривове).

Има много начини, по които родителите могат да помогнат на децата да преживеят по-лесно преходите – и да могат да се държат по-добре – но може да са необходими малко експерименти, за да разберете какво пасва на всяко конкретно дете.

Тези инструменти са полезни, за да помогнат на деца от всички черти на преходи. Но за деца с ADHD, тревожност, аутизъм или сензорна обработка, този вид структура е особено важна и може да направи разликата между добър и лош ден. За определен период от време може да помогне да се проправи пътя към успеха.

Създайте рутина: Ако едно дете „не иска да премине, защото харесва последователност, рутина и структура“, казва д-р Майкъл Розентал, клиничен невропсихолог, „тогава започнете с изграждане на последователност, рутина и структура в самия процес на преход.”

За преходи, които ще се случват всеки ден, като изключване на телевизора, за да си легне, последователните рутинни процедури могат да имат добър резултат. Рутината преди лягане, например, може да изглежда като нещо за бебета, но наличието на предвидима структура може да бъде успокояващо и полезно дори за по-големи деца (и възрастни!).

Визуализация и обратно броене: Наред с рутинните процедури, визуализацията и обратното броене са ключови. На сутринта може да изложите как ще изглежда денят. Д-р Розентал предлага да направите ролева игра, в която се упражнявате да преминавате от дейност към дейност, за да ги „включите в процеса“.

След това преди всеки преход дайте времева рамка и описание на това, което ще се случи заедно с обратно броене (след 20 минути, след това 10, след това 5 ще е време да приключите със закуската и да тръгнете към училище). Това „им позволява да се подготвят емоционално за събитие“, обяснява д-р Розентал.

Предложете песен: Особено за по-малките деца песните могат да бъдат много ефективни инструменти за подпомагане на прилагането на рутини и облекчаване на преходите. Песента „почисти“ може да се чуе в предучилищните заведения в цялата страна с добра причина, но има безброй други песни, които могат да бъдат намерени (и измислени!), които да отговарят на различни ситуации от връзване на обувки до миене на зъби.

Визуални знаци: Други деца могат да се възползват от визуални знаци. Възможността да посочите диаграма за това какво да очаквате от конкретен преход или включените стъпки може да помогне изключително много на някои хора. Те са често срещани в класните стаи от по-ниските класове, но могат лесно да се адаптират у дома.

Привлечете вниманието: По-специално за децата с ADHD, казва д-р Матю Раус, клиничен психолог, е важно да се установи връзка с детето, за да сте сигурни, че имате вниманието му и че информацията попива. Това може да означава зрителен контакт, седнете до тях, с ръка на рамото им или ги помолете да повторят това, което сте казали. Просто да им крещите от другия край на стаята и да приемете, че е минало, няма да работи и само ще доведе до разочарование и от двете страни.

Използвайте награди: д-р Раус посочва, че наградите могат да бъдат ефективен инструмент за всякакви деца и проблеми. Това могат да бъдат неща като стикери, лакомство или точкова система, която води до осезаеми награди. В училищата и родителите могат да прилагат системи за възнаграждение и след като детето придобие навика да преминава безпроблемно, вие може да успеете постепенно да ги премахнете.

Приложете подходящи последствия: Ако преходът не върви добре, д-р Дейвид Андерсън, клиничен психолог, препоръчва да му се обръща по-малко внимание, вместо да ескалира ситуацията.

„Игнорирайте го, докато те поне полагат усилия да преминат през прехода“, казва той. „Ако те наистина се държат изключително лошо, тогава използвайте подходящо последствие за това поведение, което кара детето да разбере, че поведението е извън границите.“

Хвалете добрия преход: И накрая, д-р Раус призовава родителите да разпознават кога нещата вървят добре. „За всички случаи, когато нещо се е объркало вероятно е имало много повече пъти, когато е било както трябва. Не губете тези възможности да бъдете наистина ентусиазирани и да кажете, че това беше толкова страхотно, мина толкова гладко, наистина ми хареса как веднага започна да си миеш зъбите, а сега имаме повече време за четене.“

Бъдете конкретни в похвалите си и ги последвайте с награда, когато е подходящо. С правилната подкрепа децата могат да се научат да "сменят предавките" без хленчене и избухвания.

Източник: https://childmind.org

Вижте и други интересни материали

Защо децата имат проблеми с преходите?

Преходите са особено трудни за деца с емоционални проблеми и проблеми в развитието. ‣ Защо преходите са трудни за много деца? ‣ Защо децата често реагират, когато бъдат помолени да сменят дейността си? ‣ Какви видове предизвикателства могат да направят преходите по-трудни за децата?

Как да помогнем на детето да се научи да живее възможно най-добре с неговото състояние

Изключително важно е да помогнете на детето си да се примири със здравословното си състояние и да поеме подходящата за развитието и възрастта отговорност да се грижи за себе си. Не забравяйте, че докато децата растат, тяхната способност да разбират информацията и да поемат отговорност се увеличава.

Тревожността при децата със специални потребности

Безпокойството е естествена реакция към нови или предизвикателни ситуации. При повечето деца безпокойството идва и си отива доста бързо. Но при някои деца то не изчезва или е толкова интензивно, че ги спира да правят ежедневни неща.