Плуването е здраве - Специализиран център за рехабилитация и психологическа подкрепа на деца с церебрална парализа, аутизъм и соматични увреждания и техните семейства - кв. "Ветрен"

От древни времена е доказано, че заниманията във водна среда два пъти по- бързо  възстановяват организма след различни заболявания. Този факт е въз основа на това, че при зачеване на дете плода в тялото на майката се развива във водна среда. За това в световен мащаб се провеждат занимания по плуване от бебешка до преклонна възраст, които доказват здравословният ефект на водата.

https://www.freepng.ru/png-u4dh81/

В тази връзка е необходимо да се подчертае, че при децата със специални потребности плуването се използва и под формата на рехабилитация, която не само че увеличава функционалността на организма, но и предпазва от възникването на редица вторични заболявания. Тя се явява и средство за възстановяване на психическите и физическите функции в организма, но и за по-лесно адаптиране на детето в социалния живот.  Същевременно децата придобиват жизнено важни умения, както в здравословен, така и в развлекателен аспект /спорт в свободното време/. Ако проследим плуването за лицата с увреждания ще установим, че то се използва, като водна рехабилитация и адаптиран спорт след Втората световна война до днес. Като факти можем да посочим, Параолимпийските игри, Световните Спешъл олимпикс игри и др.

https://en.wikipedia.org/wiki/File:IPC_logo_(2019).svg https://en.wikipedia.org/wiki/Special_Olympics#/media/File:Special_Olympics_logo.svg

Например:

Състезанията по плуване са едни от най-интересните и популярни спортове на параолимпийските игри. В тях вземат участие състезатели от всички групи увреждания, като единственото изискване е, че е забранено използването на протези и други технически средства. Правилата са близки до обичайните, но промените в тях са типични (характерни) за увреждането.

https://360wiki.ru/wiki/Paralympic_swimming

А от страна на подобряване на здравето, на занимаващите се с плуване, водещи световни специалисти по медицина и спортна медицина са установили, че редовните занимания влияят благотворно върху:

• Дихателната система

http://www.fluditec.bg/patients/aboutcough/aboutcough1.html

В своите изследвания учените доказват, че водата поради плътността си оказва по голям натиск върху гръдния кош, което от своя страна води до увеличаване на дълбочината издишване и вдишване. А това от своя страна предотвратява редица заболявания свързани с горните дихателни пътища. В тази връзка е необходимо да се подчертае, че минералната вода поради по-голямата си плътност два пъти по-бързо увеличава вместимостта на белите дробове при деца и възрастни.

• Кръвоносна система

https://www.dechica.com/documents/nauki/body/circulatory.htm

Доказано е, че въз основа на налягането, водата въздейства върху многобройните кръвоносни съдове, чрез рецепторите на кожата, подобрявайки кръвообращението и работата на сърцето.

• Мускулно-скелетна система

https://bg.wikipedia.org/wiki/

Установено е, че във водна среда статичното натоварване на скелетните мускули намалява, което от своя страна освобождава хрущялните междупрешлени дискове на гръбначния стълб от постоянно притискане. Въз основа на това си въздействие, водата допринася за формиране на правилна стойка и развитие на цялото тяло, укрепвайки опорно-двигателният апарат. А при редовни занимания и прилагане на правилна методична последователност в натоварването е доказано, че плуването е превенция срещу появата на сколиози, мускулна дистония, плоскостъпие и др.

• Кожа

https://medpedia.framar.bg

Установено е, че по време на заниманията във водна среда се масажират кожата и мускулите. Вследствие на въздействието на водата, потните жлези се почистват, което от своя страна допринася за активиране на кожното дишане и обилния приток на кръв към периферните органи. А по време на занимания в минерална вода в организма, чрез рецепторите на кожата  се доставят  необходимите минерали, които спомагат за регенериране на тъканите и клетките.

• Закаляване и терморегулация

https://bg.birmiss.com

Доказано е, че топлинният капацитет на водата е почти 28 пъти по-висок от топлинния капацитет на въздуха. Въз основа на това, при занимания във водна среда човешкото тяло губи около 30 пъти повече топлина във водата, отколкото във въздуха. За това и водните занимания /плуване, водна рехабилитация, водолечение/ помагат  за закаляването на тялото и повишават  устойчивостта към неблагоприятните фактори на околната среда.

• Централна нервна система

https://bgmedbook.com/vsichko-za-tsentralnata-nervna-sistema/

Известни са фактите, че редовните занимания /плуване, водна рехабилитация, водолечение/на децата допринасят за:

- укрепването на  нервната система

- сънят става по-спокоен

- повишава се апетитa

- повишава се общия тонус на тялото

Например: Недоносените бебета два пъти по-бързо се развиват и достигат биологичната си възраст при занимания във водна среда /плуване, водна рехабилитация/.

https://www.bebemarket.bg/poyas-za-bebeta-3-meseca-4-godini-swimtrainer-classic https://366.bg/blog/pluvane-za-bebeta-i-malki-decza/

• Намаляване на стресови състояния и развитие на личността

Редовните занимания по плуване спомагат за намаляването на стреса, чрез по-дълбокото дишане във водна среда, което от своя страна осигурява на мускулите повече кислород и масажиране от страна на водата.

В тази връзка психолозите са установили, че децата които редовно се занимават с плуване, гмуркайки се и преодолявайки съпротивлението на водата, развиват личностни качества като:

- целенасоченост

- постоянство

- самоконтрол

- решителност

- смелост

- дисциплина

- способност за проява на независимост

Те са по-уверени, общителни и имат лидерски качества, които им помагат в по-успешното реализиране в живота. За това и редовните занимания по плуване развиват у децата чувства, мисли и навици свързани със здравословен и активен начин на живот, което допринася за формиране на личността им.

В тази връзка е необходимо да си припомним латинската сентенция „Mens sana in corpore sano“ / „Здрав дух в здраво тяло“/ Ювенал-(Сатира Х, стих 356), която доказва, че психическото и физическо здраве е в основата на изграждането на успешния съвременен човек.

Ето за това, скъпи родители, поощрявайте децата си да спортуват, защото спорта, плуването е здраве!


🔰 За контакти с Център "Ветрен":

Адрес:

гр. Бургас, в. з. "Минерални бани", к. в. "Ветрен"

от 07:00 до 18:00 часа (понеделник - петък)

тел.: 0879/ 167 978;

тел.: 0878/ 193 099 - Веселина Станкова - треньор по адаптирана физическа активност и спорт

🔰 За информация и подаване на документи:

Адрес:

Център за комплексно обслужване на деца с увреждания и хронични заболявания "Св. Стилиан" - гр. Бургас

гр. Бургас, ж.к. "Зорница", ул. "Урал" № 1

от 07:00 до 14:00 часа (понеделник - петък)

тел.: 0879/ 167 993; 056/ 87 90 86 - Регистратура


Статията е разработена с помощта на Веселина Станкова - треньор по адаптирана физическа активност и спорт към ЦКОДУХЗ "Св. Стилиан" гр. Бургас и Център "Ветрен"


Източници:

Оздровительное, лечебное и адаптивное плавание – И. Ж. Булгакова

Лечебная и адаптивно-оздравительная физическая культура – Л.Л.Артамонова, О.П.Панфилов, В.В.Борисова

Адаптивная физическая культура – психолого-педагогическая характеристика детей с нарушениями в развитии – Н. Л. Литош

Плуване за деца – Г. Левин

https://www.freepng.ru/png-u4dh81/; https://en.wikipedia.org/wiki/File:IPC_logo_(2019).svg;

https://en.wikipedia.org/wiki/Special_Olympics#/media/File:Special_Olympics_logo.svg

https://360wiki.ru/wiki/Paralympic_swimming; http://www.fluditec.bg/patients/aboutcough/aboutcough1.html

https://www.dechica.com/documents/nauki/body/circulatory.htm; https://bg.wikipedia.org/wiki/

https://medpedia.framar.bg; https://bg.birmiss.com;

https://bgmedbook.com/vsichko-za-tsentralnata-nervna-sistema/

https://www.bebemarket.bg/poyas-za-bebeta-3-meseca-4-godini-swimtrainer-classic

https://366.bg/blog/pluvane-za-bebeta-i-malki-decza/ ; https://bg.wikipedia.org/wiki

Вижте и други интересни материали